MØT OSS PÅ OSLO OPEN 16.04

Ta med porteføljen til læreratelieren våre i Pilestredet 27 under Oslo Open 16. april for å få vurdert søknaden din på stedet. Nærmere tidspunkt legges ut her i bloggen og på Facebook/Twitter. Teksten fortsetter under bildet.osloopen16Nå nærmer søknadsfristen for deg som ønsker å begynne på Prosjektskolen kunstskole neste skoleår nemlig: 15. april – allerede under to uker igjen! Vi krever hverken generell studiekompetanse eller tidligere erfaring med kunst/håndtverk, men vi legger vekt på motivasjon og potensiale. Lær deg skulptur/performance/tegning/film/lyd/3D-print/kunsthistorie m.m. hos oss, og gled deg til studietur til Spania. Så sett deg ned og sleng inn en søknad via nettsidene våre. Husk at vi er ledende på landsbasis på å få studentene våre videre til høyere utdanning innen kunst, arkitektur og media. Og vi er støttet av Lånekassen :)

Prosjektskolen er en ett-/toårig kunstskole i sentrum av Oslo som er drevet av aktive samtidskunstnere og tilbyr et bredt spekter av gjestelærere og foredragsholdere.

Om Oslo Open: Oslo Open er en kunstnerstyrt festival som ble etablert i år 2000 av kunstnere og en rekke større kunstinstitusjoner for å gi kunstnere en alternativ arena å synes på og en mulighet til å bli oppdaget utenfor de etablerte institusjonene. De 13 sentrale kunstinstitusjonene som står bak Oslo Open utgjør idag Referansegruppen. Oslo Open er en selvstendig non-profit forening. Oslo Open har nå vært arrangert 7 ganger siden oppstarten i 2000. Ideen bak Oslo Open ble introdusert av Gavin Jantjes i 1998.
I dag eksisterer det tilsvarende prosjekter i Bergen (B-Open), Trondheim (Trondheim Open), Tromsø (Tromsø Open) og Stavanger (R-Open).

Oslo Open er et ikke-kuratert arrangement som byr på et unikt og uformelt møte mellom kunstnere og publikum på kunstnernes egen arbeidsplass, atelieret. Et myteomspunnet og ellers lukket rom, i utallige varianter. Som besøker får man se kunsten før den havner på galleri eller museum. De får høre kunstneren formidle tankene bak sin egen kunst. Hvordan jobber en kunstner? Hva er et atelier? Atelieret er kunstnernes daglige arbeidssted. Oslo Open gir et blikk bak fasaden og inn i prosessen som ligger bak det ferdige kunstverket.

Utdrag fra artikkel i Kunstkritikk om Oslo Open 2015

”Femten år etter den første utgaven av Oslo Open i 2000 fremstår festivalen som godt etablert, med et stort spenn mellom det demokratiske grunnkonseptet – «åpne atelierer» – og en rekke åpninger på gallerier og institusjoner, i tillegg til høyprofilerte internasjonale kuratorbesøk. Men konseptet inngir fortsatt en grunnleggende følelse av noe generøst, ukontrollerbart og viltvoksende. Absolutt ingen kan ha oversikt over hva som foregikk på de 350 atelierene som var åpne for publikum denne helgen – aller minst de deltakende kunstnerne, som jo i stor grad må holde seg på hver sin post. Enhver reportasje vil naturligvis også bare kunne dekke en liten prosentdel av festivalen som markedsfører seg som «Norges største kunstarrangement med fokus på samtidskunst», og som – i tillegg til åpne atelierer – også tilbyr et satellittprogram med utstillinger, performancer og konserter, samt barnefestivalen BOO!, som ble lansert i fjor. Dertil kommer alle de galleriene og institusjonene i og rundt hovedstaden som legger sine åpninger til samme helg som Oslo Open. Denne helgen var dette blant annet VI VII, Noplace, Standard (Oslo), Telemark kunstsenter i Skien og Blaker Gamle Meieri på Sørum.” Mariann Enge 20.04.15