Kunsthistorie

Prosjektskolen kunstskole - Eksperimentelle kunststudier i Oslo sentrum

Elevene får en innledning til kunsthistorien slik den har blitt skrevet fra et vestlig perspektiv. Vi introduserer kunstverk og kunstnere som har vært toneangivende i sin tid, og ser på ulike kunstneriske uttrykk og hvordan de er knyttet til den sosiale, politiske og idé-historiske tidsånd de er skapt i.

Hva er egentlig kunst? Og hvilken funksjon og posisjon har kunsten og kunstneren hatt i samfunnet de har virket i?  Nye uttrykk står ofte i et spenningsforhold til gamle tradisjoner, og kunstneren har kontinuerlig sprengt definisjoner og utfordrer sin gitte rolle i verden. Kunsthistorien tar oss med på en tidsreisen, hvor vi får innsyn i menneskets stadig skiftende opplevelse av seg selv og sine omgivelser.

Faste forelesere i kunsthistorie: Anders Dahl Monsen, Kjersti Vetterstad