Omtale
KunstForum-3-2014-omslag-300x406

«Anti-auditorium og helt laboratorium»

 KUNSTforum #3 2014

Intervju med Vilde von Krogh. Intervjuer: André Gali

«Få, om noen, har vært en like standhaftig institusjonsbygger i den norske kunstverden de siste 30 årene som kunstner, kurator og rektor Vilde von Krogh (f. 1965). Som student på Strykejernet kunstskole i Oslo på slutten av 1980-tallet bidro hun til å utvide studieforløpet fra ett til to år, og sammen med flere av medstudentene startet hun kunstsenteret Can Serrat utenfor Barcelona i Spania. Etter utdannelsen ved Vestlandske Kunstakademi i Bergen på slutten av 1990-tallet, utviklet hun en skulpturlinje på Strykejernet i samarbeid med Matias Faldbakken. Senere utarbeidet hun en prosjektlinje samme sted. I 2002 startet hun visningsrommet No.9 som hun drev frem til 2005. Da von Krogh sluttet som lærer på Strykejernet i 2005, etablerte hun Prosjektskolen som hun i dag er rektor for. De siste årene har hun også vært engasjert i Brucstockfestivalen, en nyetablert musikk-, video- og performancefestival i Can Serrat som hun er initiativtager til.»

Les hele artikkelen her (tekst + bilder)

 

KJARTAN SLETTEMARK PÅ MUSEET FOR SAMTIDSKUNST M/PROSJEKTSKOLEN OG DROMEDAR
KjartanSlettemarkNixonVisions1971_318pxnattogdag-logo-inset«Venner av mannen, Prosjektskolen og performance-bandet Dromedar kommer sammen for en siste utblåsning i ære for Slettemark. (…) Søppelkostymene og ”motevisningen” er det elever fra Prosjektskolen som står for. Kostymene var vissnok et resultat av et kurs i såkalt Trash Art. Bandet Dromedar tar seg av den performative delen gjennom en crossover av musikk, kostymer og tekster som tar sikte på å aktualisere og revitalisere Kjartans kunstneriske virksomhet. Musikken til bandet er inspirert av fri-jazz, orientalske landskap og ambient- psykedelisk- prog.»
Emil Finnerud – Natt og Dag Oslo, februar 2014
(http://www.nd.no/2014/02/garbage-galla-og-avslutningsfest-kjartan-slettemark-pa-museet-samtidskunst/)
Museet for samtidskunst – KjARTan Slettemark: Kunsten å være kunst
13. september 2013–23. februar 2014

 

morgenbladet

» (…)For en by som mangler et kunstakademi (Oslo) blir selvfølgelig en institusjon som Prosjektskolen uvurderlig, og med tanke på alle aktivitetene som finner sted utenfor skolens lokaler kan man forledes til å tenke på dette som et kunstnerskap – stadig i utvikling og bevegelse, alltid med en grad av anarkistisk tankegods i bagasjen, og stadig med denne visjonære outlooken og outputen; insisteringen på at en avantgarde ikke bare er fullt mulig, men beviselig så, siden resten av verden uansett kommer slentrende etter der man løper av gårde med to skritts forsprang som virker dønn umulige å ta igjen for resten av oss.»
Tommy Olsson – Morgenbladet, februar 2011 (http://morgenbladet.no/kultur/2011/olsson_anbefaler_0#.UTSIvVfCsr8)


aftenposten-logo

«Vildskuddet» – Intervju med Vilde von Krogh, rektor på Prosjektskolen, om Prosjektskolen, sitt liv og kunstnerskap.

Aftenposten, 7. juli 2012 (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vildskuddet-6937914.html):

Vilde von Krogh
FOTO: Monica Strømdahl (Fra Aftenpostens artikkel)

 

morgenbladet«Prosjektskolen 5 år (utstilling): Tenk som tiden går. Nå så jeg plutselig mitt eget navn på plakaten, så jeg skal tydeligvis være med i utstillingen. Lurer på hva jeg kommer til å finne på, eller hvordan. Enten er det noe jeg har glemt, eller så er noen annen glemsk, men fint blir det uansett. Skolen til Vilde von Krogh er per i dag en god start hvis du er ung, sint og klar for et liv som krever av deg at du forblir nettopp ung og sint langt opp i pensjonsalderen. Det finnes dårligere løsninger, altså, bare så det er sagt.»
Tommy Olsson – Morgenbladet, august 2010 (http://morgenbladet.no/kultur/2010/olsson_anbefaler_13#.UviuBf2A2Ul)


kunstkritikk_logo

«Tilfældet Oslo»
«Mit forhold til den norske kunstscene begyndte i 1996, hvor jeg blev inviteret til at være gæstelærer på kunstakademiet i hansestaden Bergen. Det var mit første undervisningsjob på et kunstakademi. På denne tur mødte jeg to studerende som på meget forskellig vis senere blev centrale skikkelser for scenen i Oslo, nemlig Gardar Eide Einarsson og Vilde von Krogh. Einarsson, som stadig er en af de mest talentfulde studerende jeg har mødt, viste mig en lille fin replika af Marx og Engels’ kommunistiske manifest. Vilde von Krogh præsenterede mig for en slags outsider-kunst med mannequiner med påsatte dyrehoveder i en fabulerende og vild stil, som provokerede og frastødte mig med deres antropomorfe ubehageligheder.»
Henrik Plenge Jakobsen– Kunstkritikk.no, 22. april 2013 http://www.kunstkritikk.no/artikler/tilfaeldet-oslo/

 

NATT OG DAG – STUDENTGUIDEN 2013:studentguiden_2013_prosjekt studentguiden2013_prosjekts

– KUNSTLABORATORIUM FREMFOR AUDITORIUM:

gunhildark-norges-laborator

Prosjektskolen i kunstmagasinet Billedkunst i 2004:

omtale_prosjektskolen_magas