BODYART OG FEMINISME

BODYART OG FEMINISME BODYART OG FEMINISME

Årets kurs i bodyart og feminisme ble i år holdt av Mikael D. Brkic, Vilde von Krogh og Kjersti Vetterstad, og introduserte studentene til kroppskunstens mange varianter, suffragettene (første bølge), 60-/70-tallets andre bølge av feminisme, borgerrettighetskampen i USA, homobevegelsens begynnelse, transgender og utviklingen opp mot feminismens tredje bølge på 90-tallet. Tematikken omkring likestilling mellom kjønn, rase, legning og generell frihet og menneskeverd er et igjen et høyaktuelt tema etter både svært positive utviklinger som bred støtte til kvinnenes rettigheter og LGBT-bevegelsen, samtidig som diskriminering og vold mot innvandrere og transpersoner øker i omfang i den vestlige verden.

Studentene fikk også besøk av journalist Bjørn Lindahl som holdt et foredrag om de 16 kjønn, mystiker og antroposof Philip Saenger som adresserte temaet embryologi sett via vestlige esoteriske tradisjonen, samt profesjonell performance-artist Fishy Prize fra draggruppen TrashGirls og nå senere i drag-duoen X-Dolls. Siste dag av kurset presenterte studentene arbeidene de hadde jobbet med i kursperioden, og rundet av dagen med crossdressfest! Festen beveget seg ikke bare ned til utstillingen The CAVE, som rundet av 2.-årskurset i tegning og filosofi med Anders Dahl Monsen og Sebastian Makonnen Kjølaas, men lærererne og flere av studentene bidro stolt med en performance på Blitz med bandet Dromedar senere på kvelden. Uforglemmelig!

BODYART OG FEMINISMEBODYART OG FEMINISME