DOKU: Juleutstillingen 22

Prosjektskolen er en ett- til toårig kunstskole drevet av aktive samtidskunstnere og tilbyr et bredt spekter av gjestelærere og foredragsholdere. Skolen, som ble etablert i 2005,  tilbyr en unik undervisningsmodell innen kunstfag hvor kunstens muligheter fremfor begrensninger står i sentrum. Utdanningen gir inngående kunnskap og forståelse av kunst med hovedtyngde på samtidskunsten. Elevene gis rom til å utvikle sin egen originalitet og selvstendighet, derfor står eksperimentering og samtidskunst i fokus fremfor klassiske øvelser og fastlagte stilretninger.

Kunstskolen er godkjent for inntil 80 elver av Utdanningsdirektoratet, og gir full rett til lån -og stipend i lånekassen.

Utdanningen er et fulltidsstudium innen praktisk og teoretisk kunst og kultur. Du kan gå ett eller to år.

Dagens kunstverden er multimedial, d.v.s. at den beveger seg mellom alle tenkelige former for materialer, uttrykk og innhold. Vi ønsker at Prosjektskolen skal reflektere denne virkeligheten, og oppfordrer elevene til å tenke åpent rundt virkemidler og materialer. Gjennom gruppeoppgaver, egen prosjektutvikling under veiledning og hyppige fellesgjennomganger med diskusjoner vil vi også utforske våre evner til samarbeid og kritisk vurdering. Vi vil sammen med elevene skape et aktivt miljø og bygge et kunstlaboratorium for idèer, forskning og oppfinnelser.

Noen kurs fokuserer på metoder, så som installasjon, scenografi, video, lyd og performance. Andre kurs tar for seg mer innholdsmessig betonte temaer som politisk kunst, stedsspesifikk kunst, bodyart, teori og filosofi osv. I tillegg har vi kurs som tar for seg kunstretninger som surrealisme, konseptualisme og postmodernisme osv. Det er også kortere kurs i forskjellige skulpturelle teknikker og innføring i bruk av verksteder og datapark.

Hvert kurs starter med en felles innføring i det aktuelle tema via foredrag, billed- og filmfremvisning, presentasjon av relaterte kunstnere og utstillinger, oppgaver og diskusjoner. Relatert til det aktuelle tema jobber studentene selvstendig med eget prosjekt frem mot en intern utstilling og felles gjennomgang som kursavslutning.

Vi avslutter hvert semester med en større utstilling som er åpen for publikum.

Skolen passer like godt for nybegynnere som for folk med bakgrunn fra andre kunstskoler og gir et godt grunnlag for videre kreative studier innen kunst, design, arkitektur osv.

Kjernetid obligatorisk undervisning: 10:00 – 16:00

Ferier: Jul- og påskeferie

Skoleåret starter i begynnelsen av september og avsluttes i begynnelsen av juni

OM OSS

FINANSIERING OG LÅN

OM OSSProsjektskolen gir rett til lån og stipend i Lånekassen og er offentlig godkjent for inntil 80 elever.

Kostnaden er kr 29 500,- per semester og er støttet av Lånekassen. Skolepengene inkluderer materialpenger som du kan få refusjon for ved fremvisning av kvittering.

Hvis du bekrefter tilbud om studieplass må du betale inn 1500 kr i forskudd på skolepengene.

Vi krever ikke generell studiekompetanse.

Vi kan også tilby kunstutdanning med finansiering til studenter fra bla. Sverige, da vi er godkjent av den Svenske “lånekassen”; CSN. (Centrala studiestödsnämnden).

Er du svensk og vil studere kunst i Oslo, søk finansiering her: http://www.csn.se

SØKNAD

Søknadskjema finner du ved å klikke her.

Fyll ut søknadsskjemaet og legg ved bilder/video/lydarbeid. Bruk tjenester som www.vimeo.com eller www.dropbox.com for å overføre store filer hvis du ikke får sendt dem over mail eller gjennom søknadskjemaet (maks. 15mb per), og legg ved link i den nederste boksen (“Skriv om deg selv”)

For spørsmål kan vi nås på tlf 22 11 48 90 eller post@prosjektskolen.no. Vi tar deg gjerne med på en omvisning på skolen. Ta kontakt med oss på forhånd, så avtaler vi tidspunkt.

Regelverk for opptak samt for skolen og studentene finner du her!

Vi krever ikke generell studiekompetanse.

Du kan laste ned vårt ordensreglement her: Ordensreglement (PDF)