BRUCSTOCK-FESTIVALEN '18 - SKOLETUR

BRUCSTOCK-FESTIVALEN ’18 – SKOLETUR

Brucstock kunst- og musikkfestival 2018 gikk av stabelen helgen 26.10-28.10, og ved hjelp av kunstnere, studenter, frivillige og lokalbefolkningen, blomstret festivalområdet igjen til liv – denne gangen med ny scene og stor kinodome. Selv om regnet på lørdag tvang oss til å flytte konsertene til bodegaen på Can Serrat, fortsatte festivalen å skinne.

Stor takk til alle artister, bidragsytere og frivillige!

Under finner du foto fra de ulike festivaldagene samt forberedelsene som studenter og frivillige stod for.

Følg oss nett, sosiale medier eller www.brucstock.art eller facebook.com/brucstock for kommende videoklipp fra festivalen.

(Foto: Karoline Ryssevik/Simen Rånes/Ida Aurora Farmen/Gustav Gunvaldsen/Michael Hare)

Korte klipp fra Foc Senglar og Dromedar fra fredag.

PROGRAM:
Fredag:
Foc Senglar Timbalers del Bruc (CAT/ES)
Somos Nakamuras (JP)
Dromedar (NO)
Teddy and The Love Gang (NO)
Dj Malungo (BR)

Lørdag:
Jøye meg (NO)
OVVLS (UK)
OH YEAH TIGER (NO)
Wasserfall & Vaage (NO/DE)
Truman Chance (US)
Ominira DJ-SET (CAT/ES)
Eskorbutaires del Bruc (CAT/ES)
Dance jam

Søndag: Performance walk + Open stage jam

Forberedelser til festivalen

Det er mye som må gjøres for å sette opp selv en liten festival, som bygging av scene, oppsett av lys/lyd, bar, kamerarigg, kinodome, dekorasjon, promo, artistkontakt, transport osv. Men mellom slagene blir det også tid til samtaler, jam’er og turer til de spesielle områder i nærheten, som de vakre dryppsteinsgrottene i Montserrat-fjellet, bytur med utstillingsrunde i Barcelona eller produsere kunst i nydelige naturomgivelser.

FREDAG: ÅPNING AV FESTIVAL

Fredag åpnet festivalen med den lokale trommegruppen Foc Senglar Timbalers del Bruc, som runget inn det som skule bli nok en uforglemmelig festivalhelg. Den nye scenen ble innviet med Somos Nakamuras, et brødrepar som reiste hele veien fra Japan bare for å spille hos oss. Utover kvelden kom det også hardtslående konserter fra Oslo-bandene Dromedar og Teddy and the Love Gang – med flammeshow og det hele, mens kunstfilmprogrammet gikk i vår nye store domekino, Cinema del Visionari, som studenter fra Prosjektskolen stod for konstruksjonen av.

Lørdag

På grunn av regnvær så vi oss nødt til å flytte festivalen inn i vin-bodegaen på Can Serrat. Til tross for tap av det opprinnelige festivalområdet, tok ikke det noe som helst fra stemningen. I en mer intim setting i en gammel mursteinsbelagt bodega med en usedvanlig stor og vakker rundbue, gikk stemningen helt til topps med innslag fra Jøye meg (NO), OVVLS (UK), OH YEAH TIGER (NO), Wasserfall & Vaage (NO/DE), Truman Chance (US), Ominira DJ-SET (CAT/ES) og det lokale punkbandet Eskorbutaires del Bruc (CAT/ES). Etter siste konsert, ble kvelden rundet av med en pumpende open stage jam, hvor både publikum, studenter og helgens artister bidro til dansestemninga. Nytt for i år var også en food truck fra Original Rock Dogs, som ble et populært vannhull mellom all dansingen. For en kveld!

Søndag:

Tradisjonen tro, skrur vi ned fart og lydvolum betraktelig på festivalens siste dag. Faktisk krever vi at publikum holder helt kjeft. I rundt 1 time går publikum rundt i nasjonalparken i umiddelbar nærhet til festivalområdet, med ulike performative innslag av studenter og kunstnere/musikere fra festivalen på uventede steder i det vakre naturreservatet ved foten av Montserrat-fjellet. Dagen ble rundet av med en lang open stage jam, hvor publikum også inviteres til å delta. En verdig avslutning på en inntryksrik og kjærlig festivalhelg med mye trylling og dansning.

Følg med på våre nettsider, sosiale medier og www.brucstock.art for videoklipp fra festivalen.

BRUCSTOCK-FESTIVALEN '18 - SKOLETUR