“Det var en gang et sted”

Nå begynner 3-ukerskurset “Det var en gang et sted” ved Marianne Bredesen og Kjersti Vetterstad som blant annet berører temaene sted-spesifikk, kontekst-spesifikk og konseptuell kunst:

“Art…is exclusively political. What is called for is the analysis of formal and cultural limits … within which art exists and struggles. These limits are many and of different intensities… the time has come to unveil them.” Daniel Buren (1970)

Prosjektskolen kunstskole site-specific

Den pågående globaliseringen –akselereringen av fart og bevegelse, den teknologisk utviklingen av verktøy for kommunikasjon, utvekslingen av informasjon, bilder, servicer, kropper, varer og arbeidskraft, utslettelsen av kulturelt mangfold – fører til at menneskers forhold til tid og sted er i rask endring.

Mange lever på og av en jordflekk de selv ikke eier. Andre lever i slummens ingenmannsland. For noen få er verden en lekeplass. Hva er et sted? Hvilken tilhørighet opplever du å ha til stedet du bor? Er cyberspace et sted? Hvem eier stedene vi oppholder oss på? Hvordan forholder kunstnere seg til endringene globaliseringen gjør med vår tilknytning til tid, sted og rom?

I kurset ”Det var en gang et sted” skal vi utforske kunstens potensiale utenfor museet, den hvite kuben og Prosjektskolen. Dere skal få en introduksjon til stedsspesifikk, kontekst-spesifikk og konseptuell kunst, kunstretninger som Land art, situasjonisme og Fluxus og begreper som ”relasjonell estetikk”. Vi skal se på hvordan kunstnere har forsøkt å bryte ned barrieren mellom kunstens rom og livet utenfor de hvite veggene, og hvordan kunstnere forholder seg til offentlige rom som arena for sitt kunstneriske virke.

Kurset vil ende med to dagers gjennomgang og presentasjon av arbeider dere har utført utenfor skolens lokaler, samt et fanzine-slipp på kveldstid siste fredagen i kursperioden.