Installasjonskurs (1.år)

ani-installasjon

Førsteårsstudentene har i de siste 3 ukene fått innførsel i begrepet installasjon, med presentasjon av relevante kunstnerskap fra forrige århundreskifte og opp til i dag. Så ble de sluppet løs på de første gruppearbeidene. Hver gruppe fikk en følelse som tematikk, og iløpet av kurset produserte gruppene en installasjon som illuderer / tematiserer / diskuterer den gitte følelsen. Gruppenes tematikk er skjult for de andre, og under gjennomgangen gjettet de andre studentene hvilken følelse de i hver enkelt installasjon blir tatt med på reise inn i.

Det er en fantastisk måte å diskutere intensjon og gjennomførsel på, for tematikken er gitt og derigjennom frigjør man diskusjonen til å omhandle både de formale grepene og gruppedynamikken i prosessen på en åpen måte, før man kveler det med å spørsmålstille selve konseptet, for konseptet var gitt i utgangspunktet. En gratispassasjer er jo også muligheten til å diskutere følelser på et generelt og personlig plan, uten redselen for det banale, for det banale ligger jo der allerede implisitt. Og våre erfaringer er alltid like almenne som de er personlige.