Intervju: Eks-student Matias Kiil (23) stiller ut med Norges fremste samtidskunstnere

Tidligere student Matias Kiil (23) i portrettintervju i nettmagasinet Subjekt om kunstnertilblivelse, tiden på Prosjektskolen, Kunstakakademiet i Oslo og det å bli oppdaget av bl.a. Bjarne Melgaard og ha Statoils kunstsamlere på besøk i atelieret.

Utdrag:

– Så begynte du på Prosjektskolen. Hvordan var det?

– Prosjektskolen var et fristed, hvor jeg fikk kaste meg ut i alt som kunne ligne en kunstnerisk prosess. Gjennom det året jeg var der, fikk jeg prøvd meg på ulike sjangre, og med en akkurat passe mengde kunsthistorie og -teori.

– Skolen var også veldig omsorgsfull, og de tilsatte gjorde meg trygg nok til å søke videre. Særlig Sebastian Kjølaas, Marianne Bredesen og rektor Vilde von Krogh motiverte meg mye.

– Hva har det gitt deg?

– En slags selvtillit og en form for tillatelse overfor meg selv. Til å lage noe, og til å definere det som kunst.

– Hvorfor kaller du det en tillatelse?

– Man trenger jo ikke det, men der var jeg var en del av et fellesskap, hvor vi hele tiden diskuterte tingene vi laget, og på den måten ble jeg mer sikker på min egne kunstproduksjon.

Etter årsutdanningen på Prosjektskolen, kom Matias Kiil inn på Kunstakademiet – allerede som 22-åring.

Les hele intervjuet: http://subjekt.no/2018/03/26/23-aringen-som-har-blitt-utstilt-med-noen-av-norges-fremste-samtids-kunstnere/

(Tekst