Profil: Markus Moestue – På dinosaursykkel gjennom bibelbeltet

Den Bergen-baserte kunstneren Markus Moestue har et spennende kunstnerskap som ligger i krysningspunktet mellom performance, kunstaktivisme og skulptur. Ifjor stod han bak et prosjekt hvor han syklet rundt bibelbeltet i Norge på en sykkel som var konstruert som en dinosaur av typen Coelophysis.
(artikkelen fortsetter under videoen)

Han beskriver prosjektet sitt til Dagbladet “som en protest mot dogmatisk religiøs oppdragelse og utdanning av barn”, og sier ideen stammer fra kreasjonistiske fornøyelsesparker rundt omkring i verden som lærer barn at dinosaurer og mennesker levde sammen for noen få tusen år siden.

Det originale prosjektet hevet ikke bare et par øyenbryn blant de lokale på turen mellom Stavanger og Kristiansand, men fikk også mye oppmerksomhet både nasjonalt (Dagbladet, VG) og internasjonalt (BBC, Inhabitat). Senere har både Miljøpartiet De Grønne og Det Politiske Parti vært interessert i å kjøpe dinosaur-sykkelen.

Prosjektskolen er meget stolte over å tidligere hatt ham som elev. Senere utdannet han seg ved Kunstakademiet i Bergen.
Vi er svært spente på å se hvilke andre prosjekter han klekker ut fremover. Følg med!

Besøk nettsiden til Markus Moestue for mer informasjon og bilder.

Markus Moestue

banner_150415NY