Superkurset: Tidsportalen!

PORTALEN (kurs, uke 9-11, v/Magnus Engstedt).

– En reise i tid og rom

De tre siste ukene har elevene ved Prosjektskolen beveget seg i fortid, nåtid og framtid.

Den tiden mennesker har eksistert på jorden har ofte vært delt inn i historie og forhistorie. Historien har vært betraktet som den tiden vi har skriftlige kilder mens det er arkeologiske funn som danner grunnlaget for vår viten om forhistoriens samfunn og mennesker.

På grunnlag av arkeologiske funn, pollenanalyse og klimaforskning, zoologi og andre vitenskapsgrener kan vi i dag danne oss et ganske pålitelig bilde av menneskets livsvilkår. Det som er mest nærliggende for oss mennesker i dag, er ganske enkelt å si at tid er det som lar seg måle i sekunder, minutter, timer, dager, år og så videre. Vi tenker i fortid, nåtid og framtid, og tiden blir som en linje som går framover, og som vi lever våre liv og vår historie etter.

For steinaldermennesket og menneskene i jordbrukssamfunnene framstod livet mer som en gjentakelse av noe som hadde vært før. Dette kunne de observere rundt seg. Solen stod opp og gikk ned; natt fulgte dag; vinter etterfulgte sommer. Alt levende fulgte en liknende syklus: det oppstår, lever og dør.

Spor av tid eller tidens tann, er det eneste beviset på at tiden har gått. Alt annet vil vel egentlig bli påstander en kan velge å tro på eller ikke.

Hva tid egentlig er, har vært gjenstand for mange filosofiske refleksjoner. Filosofer har arbeidet med tid som tema i årtusener. Platon og Aristoteles arbeidet med problemet, og deres posisjon i vestlig tenkning har ført til at problemstillingene de tar opp diskuteres fremdeles. Platon mente at tid er avhengig av universet, og dermed ikke eksisterer i seg selv. Tiden er altså produsert av universet.

I begynnelsen fantes det verken tid eller rom. Det var helt tomt, men plutselig av grunner vi ikke forstår eller vet, skjedde det noe. Noe mindre enn et sandkorn, mindre enn et atom, begynte å utvide seg i et voldsomt tempo og med en ekstrem temperatur. I løpet av noen mikrosekunder begynte universet vårt å ta form. Dette var begynnelsen på vårt univers historie…