Utstilling: Cityboa2021

Forrige fredag åpnet våre avgangsstudenter en slags Schrødingers utstilling i form av «Tingenes Tunge» – en del av BOA (Billedkunstnerne i Oslo og Akershus) satellittprogram Oslo City – altså en åpen utstilling som var stengt for publikum. Vi hardkrysset fingre og smørte oss med tålmodighet og antibac for at dette skulle bli mulig å vise til publikum – og i dag har Oslo kommune snudd og det er ÅPENT FRA I DAG!! 🎉🥳✌👏👏👏

Åpningstid (med begrenset antall besøkende om gangen) er fredag mellom kl 16-19 og lørdag/søndag mellom kl. 14-17.

Utstillingen vil stå til søndag 23. mai.

Utstillere: ​Anania Røde, Andrea Sitara Gran, Idunn Christophersen, Falk Hel Gjelstad, Fredrik Veiga, Helene Vik Bratvold, Ida Rasmussen, Kristian Trana, Malene Kristopine Økland, Mikkel Vestad,Per Antonsen Guttormsgaard, Juan Sebastian Skjerdal, Vikthor Thorud, Ylva Melbye Berget, Magnus Henden, Vilde Sche, Julian Orlin Espe og Marit Aasmoe.

Tingenes Tunge samt utstillingeserien forøvrig er kuratert av Hedda Grevle Ottesen, som tidligere har vist «Oslo City presenterer: Melgaard & Gateavisa» med live-musikk av våre studenter Fredrik Veiga/Psycheek og Per Antonsen Guttormsgaard, samt gruppeutstillingen Oslocity Nº1 med Agatha Wara, Melanie Kitti, Ella Novotny-Honeyman, Kim Laybourn, Jomikkel Huse of Eirik Abri as Object Oriented Ontology (OoO), Damla Kilickiran, Jan Eric Wold Skevik og Natalie Price Hafslund.

Tingenes tilstand

Marit Aasmoe

Curated by Oslo City/Hedda Grevle Ottesen
​Tingenes tunge

Du kan høre ytringene av alle eksisterende ting, det være seg livløse gjenstander, planter eller dyr. Mennesket hører det med sine egne ører i sanseoppfatningens verden, i den imaginære verdenen. Akkurat som man hører ytring av noen som snakker blant mennesker og lyden av det som lager lyder. For ifølge oss er det ingenting i eksistensen som i det hele tatt er stille.

Kaktusplanter har skarpe pigger for å beskytte seg. På et primitivt språk kommuniserer de til omgivelsene at her gjelder det å holde seg unna. Den inneholder kilden til liv, noe som må vernes om.

Finnes det skjulte beskjeder i omgivelsene våre? Hvor stor del av oss mennesker finnes i de objekter vi omgir oss med? Ideen om at alt har en form for bevissthet tillegger naturen og gjenstander en form for personlighet.

Havets dyp er fuktig. Et rødt lys trekker deg innover. Torsketunger fra plastikklunger uttrykker det de ønsker å si i tidsklemmer og andre klemmer. Du tenker det er frastøtende, men hva sier det egentlig om deg din snylteveps?

Ved å frambringe et budskap som ligger i potensialet til noe tilsynelatende dødt, tillater du deg å være mellommann og å si noe som ikke er planlagt. Et menneske kan fabrikkere løgner og fornekte ting om seg selv, men tingenes tunge er alltid sannferdig, den lyver ikke.

Oslo City is Supported by Oslo Kommune, Kulturrådet og Fritt Ord