Wenche Foss ville vært 100 år idag

Prosjektskolen vil med dette hedre Wenche Foss på 100-årsdagen for hennes fødsel. Vi innehar den ære å holde til i Søilen Teaters lokaler, der Wenche Foss debuterte i 1935 som Ingrid i Vilhelm Dybwads operette Taterblod.

Da vi åpnet kunstskolen her i 2005 var det divaens 70-års jubileum for scene-debuten, og hun stilte begeistret opp på vår ydmyke forespørsel om å innvie Prosjektskolen, medbringende en lang remse av det norske flagg og en neglesaks for å klippe tråden. Etterpå beæret hun oss med historier fra sin ungdom i samme sal, og da bandet Decadance som en overraskelse entret scenen med låter fra operetten Taterblod spratt hun ellegant opp og sang med. Hver strofe fra hennes debut satt som spikret.

Vi på Prosjektskolen føler oss uendelig takknemlige for å få oppholde oss i disse historisk rike lokalene, og for fortsatt å kunne bibringe med kunst og kultur på vårt vis i Søilen Teater.

Takk til Wenche Foss og de tallrike kunstnerne som har inspirert rommet og veggene vi daglig omgir oss med!