A Dream at Sea / En Drøm til havs. Vi er invitert til premieren!

Prosjektskolens studenter er invitert av Natt&DAG til premiere på Pirolts kunstdokumentarfilm på Ringen Kino Torsdag kl. 18.30 med påfølgende vernissage. en drøm til havs i en båt av søppel «En drøm til havs», dokumentaren som skildrer hvordan regissørene Erik Pirolt og Trond Nicholas Perry nesten går i Thor Heyerdahls fotspor idet de krysser havet med et hjemmesnekret fartøy laget av… søppel.

En drøm til havs vises på Ringen kino torsdag 20. november, kl. 18.30.
Knust Kosmos vises på galleri TM51 i Trovald Meyersgate på Grünerløkka kl 20.00

A dream at Sea / En drøm til  havs – CPH:DOC 2014.

– Nylig hadde En drøm til havs urpremiere på den prestisjetunge dokumentarfilmfestivalen i København.
«Er dette kunst?», spør en forbipasserende sørlending som i filmen blir vitne til snekring, hamring, saging og filminnspilling.

Om katamaranen KYS (Kjærlighet, Ydmykhet, Smerte) begynte som ren båtbygging, har den på nåværende tidspunkt gjennomgått nok kunstneriske transformasjoner og ildprøver til å være godt innenfor institusjonene. Foruten kinofilmen, hvor man får hele historien om hvordan gutta bak prosjektet reiste over det Baltiske hav for å delta på en utstilling de ikke var invitert til, kan man fra torsdag av se utstillingen Knust Kosmos på galleri TM51. Her er de nummererte vrakrestene utstilt – det eneste som er igjen etter at KYS ble sluppet ut fra et helikopter og knust i bakken.

Regissørene Erik Pirolt og Trond Nicholas Perry deltok begge på den kjærlige, ydmyke og smertefulle overfarten til Münster.
De kan fortelle oss at prosjektet begynte på skraphaugen for ti år siden. Det som nå har blitt til film, har hele veien vært en hyllest til det uforutsigbare.

Med en unik båt reiser tre kunstnere fra Kristiansand til Münster for å hijacke kunstelitens verden.

Les mer / hele artikkelen på Natt&Dags sider!

(Bilder og tekst, med opphavsrett Natt&Dag)