Kunstbiennalen i Bucharesti

DSC09937

Nylig var Prosjektskolen invitert til Kunstbiennalen i Bucharesti – Romania. Foranledningen var både at Kunstakademiet der ønsker å jobbe mot en utvekslingsavtale for sine og Prosjektskolens studenter, samt at det norske performancebandet DROMEDAR åpnet hele biennalen.
Prosjektskolen er stolt over å ha hatt 2 av bandets medlemmer – Carl Fredrik Bergh & Tommi Damstuen – som studenter hos oss, samt frontfigur Anette Stav Johansen som vår performancelærer gjennom en årrekke!
DROMEDAR holdt et forrykende show og sto i sterk og befriende kontrast til en biennale som tenderte mot et ellers stramt og teoribasert kunstutvalg.
Dette er jo forståelig sett ut i fra en kaotisk og temmelig mismodig stemning i en hovedstad som ennå ikke har ristet av seg skyggene fra et brutalt diktatur og som fremdeles leter etter en ny identitet. Og med de trange levevilkårene for Rumenere generelt og kunstnere spesielt så vil jeg si at det Buchurestibiennalen hadde klart å få til på minimale budgetter og ressurser var høyst imponerende.
En stor takk til Åse Karlsen ( Flimrefilm ) og Harald Lange ( Bøyenbeng ) som muliggjorde denne opplevelsen.
Buchurestibiennalen vil bli behørig presentert for neste års studenter, så stor takk også til vår utrettelige fotograf Ask «Krana» von Krogh!