Norsk Kort: We Will Arrive Tomorrow

smau tommy grov

Få med deg korfilmer på Norsk Kort på Cinemateket i Oslo onsdag 20. april! Åtte til ti ganger i året inviterer Norsk filminstitutt og Cinemateket til visning av ny og nyskapende norsk kortfilm og møter med menneskene bak. Tommy Grov –  en av våre talentfulle andreårsstudenter – er tegner og animatør for kortfilmen We Will Arrive Tomorrow, en dokumentarfilm av Smau media om Syriaflyktningers minner, håp og dødsreisen over havet til et sted ingen ville ha dem.

Mahmad reiser frå Syria etter at kjærasten har blitt drept i eit bombeangrep. Rasha er tolv og håper på eit nytt og betre liv i Europa. Odei drøymer om hagen han hadde då Syria var paradis. Vi følger reisa over havet gjennom forteljingane deira.

Kortfilmene (sakset fra NFI):

Noen av filmene er akkurat i startgropa for ulik distribusjon og noen får sine første «kick off» på kommende Dokfilmfestivalen i Volda (april) og Kortfilmfestivalen i Grimstad (juni). Regissørene vil være tilstede og det blir en kort samtale etter hver film.

Dreamland – regi: Rachel Andersen Gómez. Produksjon: Sonar Film, 47 min. 2016
Essayistisk og filosofisk roadmovie fra brennemerkede områder i norsk Arktis.

We Will Arrive Tomorrow – regi: Maria Galliani Dyrvik. Produsent: Anita Vedå. 8 min. 2016
Animert dokumentarfilm om Syriaflyktningers minner, håp og dødsreisen over havet til et sted ingen ville ha dem.

De døvblinde– regi Mari Storstein. Produsent: Marius Erikstad, Høgskolen i Lillehammer. 27 min., 2016
Hvordan ser verden ut for en som verken kan se eller høre? Regissør Mari Storstein har med denne filmen forsøkt å nå inn i et tilsynelatende mørkt univers. Tilsynelatende.

Å miste en verden – regi Benedicte Strand. Produksjon: Studio Strand, 11 min. 2016
Med utgangspunkt i familiens gamle super 8 mmfilmer syr regissøren sammen en høyst personlig rekonstruksjon av hva som trolig skjedde, den gang mor forsvant ut av livet hennes da hun var barn, for tilslutt å bli helt borte. Hva skjedde egentlig?

Arrangementet er gratis. Husk å ta ut billett i billettluka før forestilling.