Opptaks- og ordensreglement

1. Opptaksreglement

1.1 Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. april. Etter denne datoen behandles søknader løpende, og kan kvalifisere til venteliste eller tas inn til 2. opptak ved ledig kapasitet.

1.2 Opptakskomité

Opptakskomiteen består minst av én faglærer og én administrativt ansatt, begge utpekt av rektor.

1.3 Opptakskrav og søknad

Søker må dokumentere kunstneriske ferdigheter gjennom innsending av:

1. Utfylt elektronisk søknadsskjema med utdanning, erfaring og motivasjon

2. Inntil 10 egne arbeider (bilde, video, lyd), maks 15 MB per fil. Filer over denne størrelsen må sendes via ekstern tjeneste (f.eks. Dropbox, Vimeo).

1.4 Prioritet for studenter fra fullført 1. år
Studenter som allerede har fullført 1. året ved Prosjektskolen har fortrinnsrett til plass på 2. året foran eksterne søkere. Påmelding må skje skriftlig til administrasjonen innen 1. mai. Dersom fristen ikke overholdes, fristilles plassen til andre søkere.

1.5 Prioritering

Ved flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, foretas en helhetlig skjønnsmessig vurdering. Komiteen vurderer:

  • Utviklingspotensial
  • Kunstnerisk kvalitet
  • Originalitet og kreativitet
  • Refleksjonsevne og modenhet
  • Kunstfaglig forståelse
  • Motivasjon

1.6 Klage på opptak

Avslag på søknad er et enkeltvedtak og kan påklages innen 3 uker. Avgjørelser om inntak er enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2. Departementet er klageinstans.

2. Ordensreglement

2.1 Generell oppførsel

Studenter skal bidra til et trygt og utviklende læringsmiljø. Alle skal vise respekt for medstudenter, ansatte og fellesarealer.

2.2 Oppmøte og fravær

Studentene har møteplikt. Egenmelding aksepteres ved inntil tre dager fravær. Ved lengre fravær kreves dokumentasjon fra lege eller tilsvarende. 

Det gjennomføres daglige opprop. Elever med for høyt fravær vil ikke få anledning til å gå opp til eksamen eller delta på sommerutstillingen.Ved gjentatt fravær innkalles studenten til samtale med daglig leder

2.3 Avspasering og permisjon

Avspasering kan innvilges dersom det foreligger særlige behov knyttet til arbeid. Dette må avklares med daglig leder på forhånd og meldes skriftlig. Det er også mulig å søke permisjon ved ekstraordinære hendelser.

2.11 Åpningstider og bruk av skolens lokaler
Skolen er åpen for studenter alle hverdager kl. 07.00–23.00, men enkelte verksteder kan kun brukes i kjernetiden kl. 10.00–16.00. Den siste som forlater skolen plikter å slukke lys og lukke vinduer. Opphold utenom åpningstid er forbudt og kan føre til sanksjoner som tap av tilgang til lokalene. Vekterkontroll gjennomføres etter kl. 23.00.

2.3 Bruk av utstyr og eiendeler
Bruk av verktøy og verksteder krever godkjenning, som gis etter gjennomført og bestått kurs ved skolen. Hærverk eller misbruk av skolens eller medelevers eiendeler, verktøy eller verksteder medfører økonomisk erstatningsansvar.

2.4 Vold, mobbing og trusler

Mobbing og vold regnes som alvorlig brudd. Ved alvorlige tilfeller bortvises studenten midlertidig, med mulig permanent bortvisning. Politianmeldelse vurderes av daglig leder.

2.5 Narkotika

Det er nulltoleranse for narkotika. Ulovlige stoffer overlates til politiet.

2.7 Økonomiske forpliktelser

Skolepenger skal være betalt innen forfall. Ved manglende betaling kan studenten utestenges og nektes eksamensadgang eller vitnemål.

2.8 Arbeider og egne eiendeler
Studentene plikter å hente egne arbeider og personlige eiendeler etter hver utstilling, samt innen avslutningen av skolegangen. Skolen vil informere om gjeldende frister, og disse skal overholdes. Arbeider og eiendeler som ikke hentes innen fristen, kan disponeres av skolen etter eget skjønn, herunder kastes eller monteres i fellesarealer, uten at skolen påtar seg ansvar eller erstatningsplikt.

2.9 Rydding og fellesarealer
Studentene plikter å holde fellesarealene rene. Det gjennomføres felles vask og opprydding hver mandag kl. 10–12, og alle studenter tildeles oppgaver som de plikter å møte opp til. Private gjenstander skal ikke oppbevares i fellesarealene.


2.10 Bruk av bilder og filmopptak
Skolen kan benytte bilder og filmopptak fra arrangementer, undervisning og andre aktiviteter i regi av skolen til informasjons- og markedsføringsformål, herunder publisering på skolens nettsider, sosiale medier og i trykt materiale. Dersom en student ikke ønsker å bli avbildet eller filmet, må dette meddeles skriftlig til skolens administrasjon før opptak eller arrangement finner sted. I slike tilfeller vil skolen sørge for at studentens ønske respekteres.

2.12 Sanksjoner

Følgende reaksjoner kan benyttes:

  • Motivasjonssamtale
  • Advarsel (muntlig/skriftlig)
  • Bortvisning fra undervisning
  • Bortvisning for kurs/periode/skoleår ved gjentatt eller alvorlig brudd

Alle reaksjoner vurderes etter proporsjonalitetsprinsippet. Bortvisning skal begrunnes skriftlig.

2.13 Saksbehandling

Avgjørelser om bortvisning er enkeltvedtak og behandles etter forvaltningsloven. Studentene skal gis rett til kontradiksjon og få tilgang til dokumentgrunnlaget.

3. Klagerett

3.1 Styrets ansvar

Styret har den øverste ledelsen av skolen og ser til at skolen blir drevet i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

3.2 Klageinstans

I alle enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 er Departementet klageinstans, hva gjelder f.eks:

  • Opptak
  • Eksamen
  • Bortvisning
  • Fritak

4. Eksamensreglement

4.1 Avsluttende vurdering

Studentenes arbeid vurderes på semesterutstillinger (jul og sommer). Studentene skal reflektere over eget arbeid i samtale med sensorer.

4.2 Sensorer

Sensorer er én intern og én ekstern sensor. Eksterne sensorer må være profesjonelle billedkunstnere.

4.3 Vurderingskriterier

Studenter blir vurdert etter:

  • Kunstnerisk kvalitet
  • Refleksjonsevne
  • Egenutvikling
  • Arbeidsinnsats

4.4 Vitnemål

Skolen benytter vurderingen bestått/ikke bestått. Vitnemål gis ved fullført og bestått skoleår.

4.5 Utsettelse

Sykdom må dokumenteres. Eksamensarbeid kan gjennomføres innen tre uker etter sommerferie-avviklingen, dersom riktig dokumentasjon foreligger.

4.6 Klage på eksamen

Det kan klages på karakter (bestått/ikke bestått) eller saksbehandling innen 21 dager. Rektor vurderer ny sensur før saken eventuelt går til departementet som klageinstans.