Skeive Kunstnere, Pridepark og Rådhusgalleriet 2015!

Tarald Stein - skeive kunstnere

Skeive Kunstnere er en gruppe av mangfold og
viser  dette gjennom å ha stor bredde i stil, art,
kunstners erfaring, alder, etnisk bakgrunn
og selvfølgelig seksuell orientering.
Hovedprinsippet vårt til mennesker er
respekt og likeverd,  vi er mennesker,
ikke kategorier.

Roger Robberstad  - Skeive Kunstnere
Roger Robberstad – Skeive Kunstnere

Skeive Kunstnere er en gruppe av mangfold og viser dette gjennom å ha stor bredde i stil, art, kunstners erfaring, alder, etnisk bakgrunn og selvfølgelig seksuell orientering. Hovedprinsippet vårt til mennesker er respekt og likeverd, vi er mennesker, ikke kategorier.

Skeive Kunstnere er en dynamisk gruppe som stadig er i bevegelse med antall medlemmer, kunstuttrykk og utstillings omfang. Vi er en frivillig organisasjon, og kulturgruppe under LLH Oslo og Akershus.
I 2015 stilles det ut under skeive dager i Prideparken og i år, også i Rådhusgalleriet.

Oppstart og første år var 2001, prosjektet ble kalt «Kunst på Skeiva» og utstillingen ble holdt i Dronningensgate 10. Initiativet kom fra fotograf Jens Sølvberg. Helt fra denne første utstillinga var det klart at dette var et kollektivt prosjekt – man meldte seg ikke bare på for å stille ut, man meldte seg også som frivillig til organiseringa av herligheten – 2003 ble startskuddet for solidaritetskampanjen Skeiv solidaritet. Dette var året da USA invaderte Irak på tross av at det hadde blitt holdt store anti-krigsdemonstrasjoner over hele verden, også her hjemme.
For å hjelpe sivile ofreble det starta skeive kunstnere en innsamlingsaksjon som gikk til deres arbeid. Pengene kom inn ved at alle som solgte noe donerte 25 % til innsamlingen, vi holdt auksjon, osv.

Men det var ikke bare politikk – det var kunst og politikk i skjønn forening! Utstillingen var igjen samla til lokaler i Brenneriveien – både Galleri Brenneriet og Strykejernet kunstskole ble fylt av verkene til litt slitne men veldig fornøyde kunstnere.

I 2014 var det Europride  i Oslo og behovet for mer spillerom blir stadig større så i år er altså Rådhusgalleriet med. Det planlegges å få til et samarbeid med kunstskolene i Oslo og studentene der som på en eller annen måte definerer seg som LHBT (lesbisk-homofil bifil-Transperson). Gruppen har vokst og utstillingene får stadig større oppmerksomhet. SK ledes nå av et frivillig styre som velges ett år av gangen på frivillig basis. I dag har vi omtrent 540 følgere på våre sider for sosiale medier og omkring 70 aktive medlemmer. Hvert år stiller i overkant av 30 kunstnere ut.

Mer info om eventet/utstillingen 2015 kommer! – Følg med.

Tekst av Roger Robberstad, tidligere student ved Prosjektskolen Kunstskole.
Bilder: Stein og Robberstad.