Studietur til Can Serrat 2017 (Spania)

Tekst: Vilde von Krogh / Foto+video: Gustav Gunvaldsen

Så satte vi snutene mot kunstnersenteret can Serrat i Spania nok en gang. Som sist var temaet Landart og Performance, men uten den fantastiske men hektiske festivalen i oktober som avslutning (link: fotoartikkel med video fra fra fjorårets tur og Brucstock-festivalen). Noe som gjorde oppholdet mer meditativt og konsentrert. Igjen var uterommet vårt ateliér, med himmelen som tak, og som sist jobbet vi frem kunstverk som både i sitt uttrykk og sin materialitet korresponderte med naturen rundt oss. Studietur til Can Serrat 2017 (Spania)Nok en gang ble mobiler frivillig lagt bort i en kortere periode, og vi fikk en høyst uplanlagt demonstrasjon den siste gjennomgangsdagen av arbeider, på hvilken forstyrrelse dagens teknologi kan innebære. Et vakkert arbeid fra en av studentene – som innebar en tekstmeldingsbasert performance i mandellunden – førte til at vi satt med nesene Studietur til Can Serrat 2017 (Spania)oppi våre tilbakeleverte mobiler, og kun to av oss fikk med seg dramaet i luften bare meter over oss, da en hauk drepte en småfugl i flukt.

Vi leide denne gangen inn hester, og flere i gruppa fikk sin modige førstegangs ridetur i fjellene. Obligatoriske turer til Barcelona og det yrende kunstlivet dér var også et høydepunkt. Ellers ble husets og studenters medbrakte instrumenter flittig brukt, og flere gryende band ble dannet. Til stor inspirasjon for de internasjonale kunstnerne som oppholdt seg i den andre kunstnersenterdelen av huset, og som efterhvert oppholdt seg like mye hos oss, til gjensidig glede og utveksling.

Studietur til Can Serrat 2017 (Spania)Vi opererte under hele oppholdet med flat struktur, der lærere og assistenter inngikk i arbeidet på lik linje med studentene, i alt fra matlaging og dovasking til den kunstneriske prosessen. Dette skaper alltid en helt særegen form for dynamikk, hvor hierarkier rives ned og selve læringsprosessen er noe vi utveksler og samarbeider om, og der det sosiale og kunstneriske går inn i én enhet.

Kunstnergruppa som vi valgte å betegne oss som besto denne gangen av Annette Stav Johannesen, Ask von Krogh, Gustav Gunvaldsen, og studentene Cheyenne Campbell, Dávvet Bruun-Solbakk, Ingeborg Korbi, Jonas Ax, Krister Kanck, Lise Bergmann, Mia S. Ellingsen, Mira Hval Jurisin, Pia Sundt, Sunniva Havstein, Truman Chance, Vilja Sylvareik og Vvasa Føllesdal, i tillegg til eks-studentene Håvard Sul og Celina Ortega.

Studietur til Can Serrat 2017 (Spania)