The Art of Anabasis: Verdens første utstilling i stratosfæren

LØR 2.SEPT + SØN 3.SEPT KL13-18
FINISSAGE KULTURNATT
FRE 15. SEPT KL20-23

UTSTILLING: Prosjektskolens Autonome Romprogram (PSKARP) er stolte av å kunne invitere til utstillingen om verdens første kunstutstilling i stratosfæren. 13. juni 2022 ble The White Hexagon Show sendt opp med fartøyet Apoidea 22. Med ambisjon om å gjøre et kunstprosjekt i verdensrommet ble 9 kunstverk laget til fartøyet Apoidea 22, som også var utstyrt med 360 graders kamera og et actionkamera som dokumenterte den 196 minutter lange reisen. Fartøyet ble brakt til 36,000 meters høyde av en heliumfylt værballong før den sprakk og utløste fallskjermen.

The White Hexagon Show, utstillingen som ble sendt opp i vårt spesialutviklede fartøy, bestod av verk som utforsket tematikk knyttet til verdensrommet, utforskning og menneskets forhold til det ukjente. Vi er begeistret for at publikum nå kan oppleve kunst i denne spesielle atmosfæren gjennom videodokumentasjon, det bergede fartøyet og andre elementer fra prosjektet.

Vi ønsker kunstinteresserte, romentusiaster og alle som er nysgjerrige hjertelig velkommen til å oppleve hvordan historiens første kunstutstilling i verdensrommet gikk for seg.

The Art of Anabasis kombinerer kunst og forskning, samtidig som utstillingen tar kunstuttrykk til nye høyder bokstavelig talt.

Utstillingen åpner 18. august kl1800, og holder åpent 19./20. august mellom kl.1300 og kl.1800.
NYTT: I tillegg holder vi åpent lørdag/søndag 2./3. september, kl 1300 til 1800

Vi vil holde dere informert om detaljene rundt arrangementet og tilgang til utstillingen i løpet av de kommende ukene. For ytterligere informasjon, ta gjerne kontakt med oss på rom@prosjektskolen.no.

Vi gleder oss til å se deg på The Art of Anabasis – Verdens første kunstutstilling i stratosfæren.

DELTAKERE:

UTSTILLERE – “The White Hexagon Show”
Benedikte Nøstvik Eide / Cecilie Lundeker / Espen Fagerheim / Michael Hare / Kenneth Wangen / Lovisa Gauffin Wohlfarth / Signe Iversen / Sigurd Grøndahl / Sofiia Nesterova

PROSJEKTGRUPPE – “The Art of Anabasis”
Cecilie Lundeker / Espen Fagerheim / Michael Hare / Signe Iversen / Sikke Emilie Pretorius Selvik

ANDRE BIDRAGSYTERE:
Geir Backe Altern / Eivind M. Røtnes / Marianne Bredesen / Mattis Dysthe Lyngstad

INITIATIVTAKER:
Michael Hare

Takk til alle bidragsytere og dere som har støttet prosjektet, samt alle på Prosjektskolen, Luftfartstilsynet, Avinor, TESS, Stratoflights (DE) som gjorde dette mulig.

Dette prosjektet er dedikert Anne-Berit Tveiti Hare (f.20.07.1958 – d. 25.01.2023). Hvil i fred.

The Art of Anabasis: Verdens første utstilling i stratosfæren