the-cave-dok

The CAVE – Tegning og filosofi

The CAVE - Tegning og filosofiVåre 2.-årsstudenter har akkurat vært gjennom noen hektiske uker med kurset The CAVE: tegning og filosofi med Anders Dahl Monsen og Sebastian Makonnen Kjølaas.

Mens studentene har bygget en hule (!) og tegnet på nesten hver eneste kvadratmeter vegg og gulv*, har de gått gjennom både sentrale og perifere filosofers betraktinger gjennom forelesninger og fellesopplesninger. Klassen har fått en innføring i blant annet begrepet semiotikk, Platons hulelignelse, Saussure, George Batailles The Solar Anus, Joseph Kosuths Art after philosophy, Jean Baudrillards Disneyworld Company, Nietzsche, Schopenhouer m.fl, samt dratt på ekskursjon til drypstensgrotten på Nordre Spro på Nesodden.

Det hele kulminerte i fellesutstillingen The CAVE, en installasjon som virkelig fylte sidelokalene våre i Pilestredet. At det i tillegg kom mange fra Crossdressfesten i forbindelse med det parallelle kurset i Bodyart og feminisme for 1.klasse, gjorde dette til en kveld det blir vanskelig å glemme. Og vi er sikre på at å bygge huler i stua med DIY-bål av LED-lys kommer til å være det nye store i 2017 – du hørte det her først.

The CAVE - Tegning og filosofi

Anders Dahl Monsen illuderer Platons hulelignelse i drypstensgrotten på Nordre Spro på Nesodden:

Dokumentasjon og vernissage for utstillingen The Cave fredag 10. februar:
The CAVE - Tegning og filosofi

*kan det være norges største fellestegning hittils i 2017? Vi sier det